Wanneer je van plan bent om een nieuwe website te laten maken, dan is het verstandig om goed voorbereid te werk te gaan en een stappenplan te volgen. Bedenk eerst goed waarom je een nieuwe website wilt, wie je wilt aanspreken en wat je met je nieuwe website wilt bereiken. In 10 stappen helpen wij je om alle wensen en mogelijkheden in kaart te brengen.

1. Omschrijf de organisatie

Beschrijf wat je organisatie doet en beschrijf bijvoorbeeld de geschiedenis van het bedrijf en welke producten of diensten het bedrijf aanbiedt. Beschrijf daarnaast de doelgroep.

2. Formuleer de doelstellingen van de nieuwe website

Welke doelstellingen wil je behalen met de nieuwe website. Gaat het om meer naamsbekendheid, specifieke downloads van de website of misschien om de verkoop van een bepaald product te verhogen? Beschrijf hier wat je graag zou willen bereiken met de nieuwe website.

3. Breng de doelgroep(en) duidelijk in kaart

Zorg dat je van al de producten en diensten die de organisatie heeft de doelgroepen in kaart brengt en wees hierin zo specifiek mogelijk. Zet deze op volgorde van prioriteit. Wanneer je al Google Analytics gebruikt op je huidige website dan kan je deze gegevens eenvoudig terugvinden. Raadpleeg je social media kanalen en beschrijf de media die gebruikt wordt en indien van toepassing, het koopgedrag.

4. Wat is de visie van het bedrijf?

Beschrijf in het kort wat de visie en missie van de organisatie zijn. Door deze duidelijk in kaart te brengen kun je deze op je website naar voren brengen. 
Denk bijvoorbeeld aan de kernwaarden die je als organisatie belangrijk vindt, zoals duurzaamheid, mensgerichtheid, klantgerichtheid, diversiteit enz.

“Een goede voorbereiding scheelt tijd en kostenbij het opzetten van je nieuwe website”

5. Bekijk de huidige website (indien van toepassing)

Neem je huidige website onder de loep en beschrijf wat je ervan vindt. In hoeverre voldoet de huidige website nog aan de eisen van deze tijd? Wat zou je graag willen toevoegen. Ben je nog tevreden met je huidige huisstijl en het logo? Wat zou je graag willen veranderen?
Hieronder een opsomming van eventuele punten waaraan je kan denken:

  • Hoe oud is de website
  • Wat vind je er mooi aan
  • Wat zijn de voor- en de nadelen
  • De structuur van de website
  • Wat zijn de plus- en minpunten
  • Wat mis je in je huidige website

6. De inhoud van de website

Nog voordat er een nieuwe website gebouwd gaat worden is het belangrijk om te weten welke inhoud er op de website moet komen te staan. Wanneer je dat weet dan kan je ook meteen een goede structuur opzetten en hoeft er achteraf minder te worden aangepast. Dat versnelt het proces en scheelt aanzienlijk in de kosten. Het is belangrijk om goede teksten te (laten) schrijven die ook zoekmachinevriendelijk zijn. Gebruik eigen teksten en bij voorkeur ook eigen fotomateriaal of laat professionele foto’s maken door een fotograaf.

7. Het ontwerp en de ‘look en feel’ van de website

Wat zou je graag willen uitstralen met je nieuwe website? Bedenk hierbij goed wat de doelgroep is en wat die doelgroep aanspreekt. Bekijk wat de gelijksoortige bedrijven voor website hebben en geef eventueel voorbeelden die je aanspreken.

8. De technische kant van de website

Wanneer je een nieuwe website laat bouwen dan is het belangrijk om vooraf te gaan kijken naar de gebruikte techniek en welke techniek je graag zou willen zien op de website. Beschrijf zo duidelijk mogelijk waaraan de website technisch aan moet voldoen. Denk bijvoorbeeld aan responsive design, zodat de website op alle apparaten, zoals laptop, tablet en mobiel, goed te bekijken is. Moet de website worden bijgehouden door verschillende medewerkers die verschillende rechten hebben en is er een besloten gedeelte voor geregistreerde medewerkers of klanten?

Bedenk ook welke koppelingen je graag op de website zou willen hebben. Wil je een nieuwsbrief gaan versturen naar je klanten? Moeten er koppelingen komen naar social media? Allemaal zaken om vooraf over na te denken bij het opzetten van een nieuwe website.

9. Planning

Het opzetten en structureren van een website kost tijd. Ook tijdens het proces komen er dingen naar boven drijven die je misschien toch net even iets anders zou willen doen. Kortom, het opzetten van een nieuwe website heeft tijd nodig. Bedenk goed van tevoren wat voor de organisatie een redelijke planning is.
Denk bijvoorbeeld aan het vergaren van informatie, het schrijven van teksten en het eventueel laten maken van professionele foto’s door een fotograaf.

10. Budget

Het laten maken van een goede website kost tijd en geld. Er zijn verschillende mogelijkheden die het opzetten van een nieuwe website goedkoper of duurder kunnen maken, maar er is een website mogelijk voor elk budget. Bedenk goed welke technische middelen er daadwerkelijk nodig zijn en wat je eventueel zelf kunt doen tijdens het proces.



© Montis Design. All rights reserved.